Guvernatorul Deltei vrea restricţii pentru şalupele de mare putere. „Până la urmă, e ca în traficul rutier: nu este vorba de viteză, ci doar de educaţie“

Guvernatorul Deltei vrea restricţii pentru şalupele de mare putere. „Până la urmă, e ca în traficul rutier: nu este vorba de viteză, ci doar de educaţie“

Radarul va fi pus în funcţiune în această săptămână în Delta Dunării, pentru a împiedica vitezomanii să mai facă ravagii, pe termen scurt şi lung, în rezervaţie. „În 2018, ARBDD a folosit radarul în scop educativ. Acum îl vom reintroduce, din această săptămână. Fie că va fi barcă închiriată sau va fi navă a operatorilor, toţi vor trebui să respecte legea“, este ferm guvernatorul Mălin Muşatescu.

Guvernatorul Deltei Dunării, Mălin Muşatescu, consideră regretabil incidentul petrecut vineri seara pe canalul Eracle, când un ghid turistic a fost rănit cu un pahar din sticlă, cu picior, aruncat dintr-o şalupă în viteză, pentru a-l răni. Paharul i s-a spart în faţă, iar bărbatul de 44 ani a fost umplut de sânge spre groaza turiştilor germani pe care-i însoţea. Medicii i-au extras cioburi inclusiv din globul ocular.

„În 2017 am fost cel mai înjurat om din deltă pentru am vrut să impun restricţie la puterea ambarcaţiunilor. Până la urmă, însă, aici nu e vorba de viteză, ci doar de educaţia oamenilor. Este exact ca în traficul rutier, unde şoferii scot bâta unii la alţii. Este o chestiune de educaţie, nu se datorează vitezei. Este violenţă, agresiune, vătămare corporală“, spune Muşatescu.

În 2017, când a propus limitarea puterii de transport fluvial în Rezervaţia Deltei Dunării, guvernatorul a întâmpinat o opoziţie puternică din partea agenţilor economici. Aceştia au avut obiecţii la iniţiativa lui Muşatescu socotind că restricţia le va frâna mult afacerile.

Mare parte din turiştii sunt transportaţi prin deltă cu ambarcaţiuni mari şi ultrarapide, pentru a câştiga timp în deplasarea pe canalele lungi de zeci de kilometri. Or, o limitare de putere înseamnă implicit o viteză redusă, timp mai lung pe distanţe mai scurte, mai puţine curse, turişti mai puţini, profit mult diminuat.

„A fost o minirevoluţie atunci, au cerut demiterea mea, spunând că nu vine cineva de la Bucureşti să le impună ce trebuie să facă. Am retras propunerea, nu m-au susţinut nici cu care mă cunoşteam de ani de zile, pentru că erau toţi în aceeaşi barcă. Acum, iată la ce s-a ajuns, din păcate“, arată guvernatorul Deltei Dunării.

Doar două organizaţii, axate pe turismul ecologic, au sprijinit atunci proiectul lui Muşatescu: Asociaţia Ivan Patzaichin – Mila 23 şi SOS Delta Dunării. Acum, guvernatorul vrea să reactiveze propunerea trasând o limită de 50 cai-putere pe majoritatea canalelor deltei, cu amendamente în plus sau în minus în funcţie de zona în care circulă. În unele porţiuni din rezervaţie vor fi permise doar ambarcaţiuni cu motoare de 5 CP, electrice sau auxiliare. Guvernatorul spune că operatorii care şi-au luat bărci de agrement cu bani europeni pot cumpăra motoare mici, care să le ofere accesul în zone cu restricţii. „Toţi cer respectarea legii, dar fiecare ar vrea să o încalce puţin. Ne acuză că ARBDD nu face nimic, dar dacă vrem să aplicăm legi stricte iese revoltă“, relatează Muşatescu.

Radarul Deltei Dunării intră în funcţiune

Viteza permisă la ora actuală este diferenţiată pe zone (canale interioare şi lacuri): 5 km/h, 15 km/h, 40 km/h. Pe căile navigabile (braţele Dunării şi traseul navelor până la localităţile Mila 23 şi Caraorman), viteza de navigaţie este cea stabilită de Autoritatea Navală Română, pentru tipul de ambarcaţiune sau navă folosită.

Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării prevede că nerespectarea regulilor de navigaţie şi circulaţie pe teritoriul rezervaţiei înseamnă contravenţie, dacă nu are elemente de infracţiune conform legii penale. Sancţiunea este între 250 şi 700 lei pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice este între 320 şi 1.000 lei.

Radarul va fi pus în funcţiune în această săptămână în Delta Dunării, pentru a împiedica vitezomanii să mai facă ravagii, pe termen scurt şi lung, în rezervaţie. „În 2018, ARBDD a folosit radarul în scop educativ. Acum îl vom reintroduce, din această săptămână. Fie că va fi barcă închiriată sau va fi navă a operatorilor, toţi va trebui să respecte legea“, este ferm guvernatorul Muşatescu.

Dosarul penal al cocalarilor se poate extinde

Înăsprirea normelor va mai opri din elanul cocalarilor care se consideră imuni odată ajunşi în sălbăticia Deltei Dunării. Pe argeşeanul de 43 ani care a aruncat cu paharul în faţa ghidului tulcean îl paşte un proces penal pentru loviri şi alte violenţe, încadrare primită în primă fază. „Dosarul este în curs de anchetă, în funcţie de probele administrate, de declaraţiile martorilor, încadrarea se poate schimba“, a precizat Amalia Ignatencu, purtător de cuvânt al Poliţiei Tulcea.

 

„Anual, constatăm cam 20-25 infracţiuni comise la regimul transportului naval, care se pedepsesc cu închisoarea de la 1 la 5 ani“, a declarat comisarul Toni Valentin Radu, şeful Poliţiei Deltei Dunării. Cu sediul la Tulcea, Poliţia Deltei Dunării este structura de specialitate a Poliţiei Române care coordonează atribuţiile ce revin Poliţiei Române pe teritoriul rezervaţiei biosferei. Alte autorităţi cu atribuţii de control în Delta Dunării sunt Autoritatea Navală Română şi Poliţia Transporturi.

Certificat medico-legal pentru ghidul rănit

Daniel Petrescu, ghidul rănit în Delta Dunării, şi-a scos luni certificat medico-legal pentru leziunile suferite. Gestul premeditat al argeşeanului era să-l lase fără vedere şi putea să-l lase chiar fără viaţă dacă paharul aruncat i-ar fi nimerit tâmpla sau dacă cioburile i-ar fi atins carotida.

Turiştii beţi au pus în pericol viaţa propriilor copii pe care-i aveau în şalupă, pentru că preocupaţi de răfuială uitaseră de cârmuirea ambarcaţiunii. Aceasta se îndrepta vertiginos spre mal şi conducătorul a reuşit, de două ori, să evite impactul în ultimul moment. El a întors apoi brusc şalupa pentru a merge înapoi la barca ghidului, iar virajul strâns a stârnit ţipetele celor doi copii, speriaţi de turnura pe care a luat-o incidentul.

„Era a treia oară când treceau pe lângă noi în aşa viteză. Le-am făcut semn să încetinească, că ne răstoarnă cu barca. S-au enervat, ne-au făcut semne «de bine», ne-au înjurat şi au început să facă rondouri cu şalupa prin jurul nostru. Eram sigur că urmează ceva, de aceea am şi scos telefonul să-i filmez“, povesteşte Daniel Petrescu pentru „Adevărul“.

Ghidul spune că a discutat cu Teodor Frolu şi cu Ivan Patzaichin să întocmească un decalog al Deltei Dunării, pe care turiştii să-l primească la intrarea în rezervaţie. „Fie că-şi obţin online permisul de intrare, fie că îşi cumpără bilet de la Tulcea, fie că sunt preluaţi de un ghid sau sunt cazaţi la o pensiune, turiştii să aibă un fluturaş cu desene şi explicaţii despre ce au voie şi ce nu au voie să facă pe teritoriul rezervaţiei. Da, este o idee foarte bună să primească şi un SMS pe telefonul mobil odată ce au intrat în rezervaţie – ca la roaming, atunci când ajungi în altă ţară“, arată Petrescu.

Aceste 10 porunci (cum ar fi să încetineşti până la oprire la trecerea pe lângă altă barcă sau să păstrezi o distanţă apreciabilă între barcă şi stolul de păsări pe care vrei să-l admiri) ar fi concepute pentru a ocroti rezervaţia şi pentru a lăsa cât mai multor oameni plăcerea de a fi într-un loc unicat al planetei.

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.